Aller au contenu

YOGALATES – nieuw bij KnA

Vanaf februari biedt KnA jou een nieuwe fitnessvorm aan; “Yogalates”.

“Yogalates” is een combinatie van “Pilates” en yoga-oefeningen die zijn ontworpen om de kernkracht te vergroten, de houding te verbeteren, de flexibiliteit te vergroten en stijfheid te verminderen.

De Pilates-oefeningen zijn gericht op het versterken van de kernbuikspieren, die de wervelkolom ondersteunen en helpen bij een goede houding. Bij pilates werk je vanuit de rug, buik en bekkenbodem. Bij yoga staat de ademhaling en flexibiliteit centraal. Door de bewuste yogaoefeningen nemen spanning en stress af. De lessen Yogalates lessen brengen je kracht, kunnen helpen bij rugpijn, sterken de buikspieren en verlengen de spieren.

Yogalates is in 1997 opgericht door een personal trainer, Jonathan Urla, en later ontwikkeld en gepopulariseerd door Louise Solomon. Het wordt beschreven als een evoluerende methode, die zich voortdurend aanpast in het licht van nieuw onderzoek en nieuwe methodologieën om functionele beweging en gezondheid van het hele lichaam te garanderen. (bron: yogapedia)

Een “yogalates”-sessie bestaat uit;

  • Een aantal opwarmings- en rekoefeningen
  • Enkele oefeningen voor de armen en het bovenlichaam
  • Oefeningen voor de benen en bilspieren
  • Oefeningen voor de core buikspieren
  • Alles afgewisseld met verschillende stretchoefeningen
  • Een korte ontspanning aan het einde van de les

Je hebt een Fitness/yoga mat nodig en je moet sportkleding dragen waar je makkelijk in kunt bewegen.

Een handdoek wordt aanbevolen als je nek- of onderrugproblemen hebt  – deze kan worden opgerold en indien nodig worden gebruikt voor extra ondersteuning.

Een slok water is ook aan te raden.